HAREN SOM TOG HIGHWAY 2 HELL

DM gick åt pipan. 
Dag 1 : Spöregn, upptag, driver med bra tryck. Haren tar vägen och det blir dötappt i anslutning till en större bondgård. 6 minuter från ett prisdrev. Samt att det inte blev nånting senare på dagen.

Dag 2 : bra före. Tiken får slag på hare. hon arbetar sig in i skogen. Haren hade inga nerver utan lättade väldigt tidigt, säkert 20-30 min innan hon kom fram till legan. Vilket innbär att när hon väl kommer fram till legan, så är vittringen dålig att tiken väcker/driver väldigt osäkert fram till en väg. Där känner hon såklart inte mycket. Hon går på vägen och markerar med skall åt vilket håll haren stuckit. Från platsen haren kom ut, till cirka 1,5 km gick tiken på vägen och kollade avhopp mkt nogrannt utan att hitta någon. Jag kan bara dra slutsatsen att den haren tog verkligen highway to hell. Han sprang nog längre än så. Hade han hoppat av tidigare, då hade hon hittat avhoppet, men eftersom det inte hände så antar både jag och domaren att han sprang bra längre. Släppte senare på dagen på ett gärde som var bebott av kvigor. Det gav så klart inte ett skit. tråkigt att sånt ska hända just på prov.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skyll på föret du men ofta beror det på hund

2011-09-21 @ 15:59:26
Postat av: Anonym

Är det något som vi stövarjägare är bra på så är det att hitta ursäkter för våra stövares misslyckanden, men om en stövare ska lyckas i en tävling av den sort som var vid Bocksäter måndag tisdag gäller det att hundägaren har så mycket kunskaper om jaktprov att han stannar hela provtiden i skogen i det här fallet från 07.00 till 15.00. Det kommer aldrig att bli några priser eller vinster med en hundägare som ger upp vid halva provtiden. Nej den här typen av prov gäller bara att hålla ut så länge hunden kan förbättra sin pretsation.Ge inte upp för att du är missnöjd våra hundar gör alltid sitt bästa och de kräver att husse också gör sitt bästa. Alla hunägare vet vad hundarna kan prestera i sina bästa stunder, tänk på det det hjälper i den tillfälliga besvikelsen. De bästa dreven blir ofta ofta på eftermiddagen. Tänk på det

2011-09-21 @ 18:16:16
Postat av: Henes

Till snillet som tycker att jag skyllde på föret, så gjorde jag aldrig det. Läs ordentligt. Jag tyckte att föret var bra. Tiken hade slag som sagt.



För det andra inlägget, så förstår jag själv inte meningen med att stanna en eftermiddag när solen tittar fram, det torkar och blir varmare ute.

Kan du tala om för mig, vilken av hundarna som gick till pris på eftermiddagen? Dvs som själva hittade slag och reste hare/räv?

Dem som hade pris, tror jag hade det snarare innan kl 12 och knappast efter. Gå runt i marken till kl 15 när det är snustorrt och varmt är bara slöseri med tid.Jag sparar hellre hunden till dagen efter.



Jag tycker personligen att det är intressant att folk uppmärksammar mig och hunden som att tiken inte kan prestera. Det gläder mig. Det säger mig att vi har lyckats. //Henes

2011-09-22 @ 09:21:43
Postat av: Eva

Tack för din trevliga komentar i vår blogg.

Alltid roligt när andra uppfödare delar med sig med lite beröm :)

Vi har haft en enorm tur med försäljningen av valparna, alla är nu sålda.



Lycka till i höst med jakt och prov

// Eva

2011-09-24 @ 19:25:48
URL: http://www.krsbrshjden.blogspot.com
Postat av: Eva

såg att jag fick med fel blogg :))) heminredning kanske inte är sååå intressant :)))

// Eva

2011-09-24 @ 19:27:14
URL: http://www.belgerdunord.blogspot.com
Postat av: Anonym

”För det andra inlägget, så förstår jag själv inte meningen med att stanna en eftermiddag när solen tittar fram, det torkar och blir varmare ute.”



Bästa Henes, en provdag sträcker sig mellan tidpunkten för släpp och till den tidpunkt hunden har möjlighet att förbättra sin prestation.





”Kan du tala om för mig, vilken av hundarna som gick till pris på eftermiddagen? Dvs som själva hittade slag och reste hare/räv?”



Du ser lite för snävt på det här, själv har mina hundar haft dåliga förmiddagar och bra eftermiddagar. Vid ett öppenklassprov för en av mina stövare var hela förmiddagen bara skit och jag vill också bryta men som väl var hade jag en mycket rutinerad domare som sa ”nej bryt inte det kan ändra sig” kl 13:50 tog hunden upp och kl 16:00 var det full tid till en Ökl etta och hunden var elithund. En kommentar som domaren fällde under drevet var ”nu går det bra du”

Själv har jag haft många riktigt bra drev efter kl 12:00 och fram till mörkret

Om du läser våra stövarböcker kan du hitta mer fakta om eftermiddagsdrev.



”Jag tycker personligen att det är intressant att folk uppmärksammar mig och hunden som att tiken inte kan prestera. Det gläder mig. Det säger mig att vi har lyckats. //Henes”



Se inte de här inläggen som negativ kritik nej det är många av oss i stövarklubben som tycker att både du, dina bröder och dina hundar är mycket duktiga men ibland måste man stanna upp tänka efter och framför allt lyssna till de som jagat stövare i många år. Se framtiden possitivt vi vill bara hjälpa dig framåt

2011-09-29 @ 17:57:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0